Przejdź do menu Przejdź do treści

Dr hab. prof. UKEN Paulina Rojek-Adamek

Profesor UKEN. W swojej pracy naukowo-badawczej zajmuje się tematyką rynku pracy, szczególnie dla sektorów kreatywnych oraz zagadnieniem szeroko pojętego wykluczenia w obszarze zatrudnienia spowodowanego m.in. niedostosowaniem kompetencji cywilizacyjnych do potrzeb rynku pracy. Od lat bada problematykę designu, szczególnie w zakresie społecznie odpowiedzialnego projektowania. Autorka książki Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym (2019), Zawodowa rola kobiet w społeczeństwie obywatelskim. Przedsiębiorczość kobiet w województwie zachodniopomorskim (2011), WUP w Szczecinie oraz współredaktorka tomów:  Edukacja całożyciowa – kompetencje cywilizacyjne a regionalny rynek pracy, (współred. B. Pactwa; 2006) i Między wykluczeniem a aktywizacją społeczną. Studia socjologiczne (współred. Marek S. Szczepański, 2016). Współautorka tomu Sztuka współpracy: studium grup artystycznych w czasach PRL (2023 z T. Ferencem, K. Olechnickim, X. Stańczykiem). Publikowała też w czasopismach Polish Sociological Review, Kultura Popularna. Współautorka grup tematycznych z zakresu socjologii designu podczas ogólnopolskich oraz światowych zjazdów socjologicznych (m.in. Toronto 2018, Porto Alegre 2021, Malbourne 2022). Członkini Polskiego oraz Europejskiego Towarzystwa Socjologicznego. Uczestniczyła w stażach naukowych, m.in. w Royal College of Art w Londynie (2014). Pełniła funkcję eksperta w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oceniającego projekty w ramach PO PW Działanie 1.4.

Projekty (wybrane):

  • Przygotowanie „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Tychy  na lata 2014-2020” (współred. G. Gawron)
  • „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą” (2022-2024). Program MEiN „Nauka dla Społeczeństwa”. Koordynatorka badań, członkini zespołu realizującego projekt

Publikacje (wybrane):

  • Między wykluczeniem a aktywizacją społeczną. Studia socjologiczne., red: Marek S. Szczepański, Paulina Rojek-Adamek, Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskiego Towarzystwa Edukacyjnego Sp. z o.o., Kraków 2016, ISBN: 978-83-65208-36-1, s.1-118
  • Rojek-Adamek P., Gawron G., „Zawody kształcone w rybnickich zespołach szkół zawodowych w świetle badań socjologicznych” [w:] (red.) Robert Geisler, Marta Geisler: „Zawodowiec-przyszłościowiec wyzwaniem dla rybnickiego rynku kształcenia zawodowego”, Urząd Miasta Rybnik, Rybnik 2010, ISBN 978-83-932158-2-9, s.78-96
  • Rojek-Adamek P., Gawron G., Skrzypiec R., Tkocz-Piszczek E., Tkocz-Wolny t., Kaczmarczyk S. (2012). Ewaluacja lokalnych (gminnych/powiatowych) strategii rozwiązywania problemów społecznych  przyjętych do realizacji przez władze samorządowe w województwie dolnośląskim. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej, Wrocław 2012
  • Rojek-Adamek P., „Ekonomia społeczna i jej praktyczne implikacje” [w:] (red.) Katarzyna Wochnik, Marcin Lipka: „Raport Końcowy. Ośrodek wspierania Ekonomii społecznej subregionu centralnego”, Rudzka Agencja Rozwoju Inwestor, Ruda Śląska 2015, ISBN 978-83-943092-0-6, s. 47-56
  • Rojek-Adamek P. (2011). Zawodowa rola kobiet w społeczeństwie obywatelskim. Przedsiębiorczość kobiet w województwie zachodniopomorskim. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie, ISBN: 978-83-61985-13-6, 1-96
  • Edukacja całożyciowa – kompetencje cywilizacyjne a regionalny rynek pracy, red.: B. Pactwa, P.  Rojek – Adamek, Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy 2006, ISBN 83-89055-43-0, s.1-186